|
||
Συνοπτική παρουσίαση του εκπαιδευτικού συστήματος |
Η αναφορά που ακολουθεί περιλαμβάνεται στο επίσημο κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ (επικαιροποίηση Οκτώβριος 2009) Επίσης μια λεπτομερέστερη αναφορά στην οργάνωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος μπορείτε να διαβάσετε εδώ (επικαιροποιημένη για τη διετία 2008/09) Την ετήσια έκθεση (εθνικό φάκελο) για τη δομή της εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ (επικαιροποιημένη για το 2009/10) στην αγγλική γλώσσα. Προσχολική εκπαίδευση Παιδιά ηλικίας 4 και 5 ετών μπορούν να εγγραφούν σε «Νηπιαγωγεία», δημόσια ή ιδιωτικά. Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική για παιδιά 5 ετών και προαιρετική για παιδιά 4 ετών. Υποχρεωτική εκπαίδευση i. Βαθμίδες ii. Προϋποθέσεις εισαγωγής Μη Υποχρεωτική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (β΄ κύκλος) και Μετά ? Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (i) Βαθμίδες εκπαίδευσης Τα λύκεια είναι τριετούς φοίτησης και υπάρχουν δύο τύποι: το Γενικό Λύκειο με ακαδημαϊκό προσανατολισμό και το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.) που συνδυάζει τη γενική παιδεία με την τεχνική επαγγελματική γνώση. Τα απολυτήρια των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων είναι ισότιμα και δίνουν το δικαίωμα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Το σχολικό έτος 2007/08, το ποσοστό των μαθητών της Α? τάξης και Β' Λυκείου που φοιτούσαν στα ΕΠΑ.Λ. ήταν 23 % και στα Γενικά Λύκεια 77 %. Υπάρχουν επίσης Εσπερινά Γενικά Λύκεια και Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια τετραετούς φοίτησης στα οποία ήταν εγγεγραμμένοι το σχολικό έτος 2007/08 το 5% του συνόλου των μαθητών Λυκείου. Οι Σχολές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΠΑ.Σ.) είναι διετούς φοίτησης οργανωμένης σε τμήματα ειδικότητας ? με δυνατότητα επιμήκυνσης έως ένα έτος ακόμη εφόσον περιλαμβάνεται πρόγραμμα άσκησης ή μαθητείας. Οι ΕΠΑ.Σ. μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν υπό την εποπτεία και ευθύνη άλλων Υπουργείων. Οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Σ. αποκτούν επαγγελματικό πτυχίο επιπέδου 3 και εντάσσονται άμεσα στην αγορά εργασίας. Τα μετά-δευτεροβάθμια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) προσφέρουν αρχική κατάρτιση που διαρκεί 4 εξάμηνα και συμπληρωματική κατάρτιση δύο εξαμήνων για αποφοίτους Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ίδιας ειδικότητας.καταρτίζονται σε ορισμένες μόνο ειδικότητες των ΙΕΚ. Σήμερα λειτουργούν 114 δημόσια Ι.Ε.Κ. και 53 ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. Τα Κολλέγια με βάση τον πρόσφατο νόμο 3696/2008 εντάσσονται στο χώρο της μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης και οι άδειες ίδρυσης και λειτουργίας τους χορηγούνται από το ΥΠΕΠΘ. Οι βεβαιώσεις ή πιστοποιητικά σπουδών που χορηγούν δεν αποτελούν ισότιμους τίτλους με αυτούς που χορηγούνται στο πλαίσιο του ελληνικού συστήματος τυπικής μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο ίδιος νόμος αναφέρεται και στα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών τα οποία παρέχουν μη τυπική επαγγελματική εκπαίδευση μικρότερης διάρκειας. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση Σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο πλαίσιο (2007), η Ανώτατη Εκπαίδευση περιλαμβάνει δύο παράλληλους τομείς: Με την ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας (ΔΙ.ΠΑ.Ε) επιδιώκεται η διευκόλυνση της κινητικότητας των σπουδαστών και η αύξηση του αριθμού των θέσεων στα πανεπιστήμια, ιδίως για αλλοδαπούς που ενδιαφέρονται να σπουδάσουν στην Ελλάδα. Το ΔΙ.ΠΑ.Ε θα παρέχει και τη δυνατότητα εκπαίδευσης από απόσταση. Η ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών των σχολών των ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης οδηγεί στην απόκτηση αντίστοιχου Πτυχίου, το οποίο οδηγεί στην αγορά εργασίας, καθώς και δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε σπουδές του μεταπτυχιακού κύκλου: δηλαδή σε σπουδές του δεύτερου κύκλου που οδηγούν στο Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (ισότιμο με πτυχίο Master) και του τρίτου κύκλου που οδηγούν στο Διδακτορικό Δίπλωμα. Το Πτυχίο είναι τίτλος που απονέμεται με την ολοκλήρωση σπουδών του πρώτου κύκλου, οι οποίες διαρκούν από τέσσερα έως έξη έτη ανάλογα με το αντικείμενο. Ειδικές ανάγκες Με τον πρόσφατο ν. 3699/2008 θεσπίζεται για πρώτη φορά ο υποχρεωτικός χαρακτήρας της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) ως αναπόσπαστο μέρος της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης και προάγεται η υποστήριξη του στόχου της συνεκπαίδευσης. Τα στελέχη των ΚΕΔΔΥ παρέχουν επίσης εξειδικευμένες υπηρεσίες υποστήριξης των μαθητών, των εκπαιδευτικών Οι αυτοτελείς μονάδες ειδικής αγωγής καλύπτουν την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση συμπεριλαμβανομένης του Νηπιαγωγείου και της Τεχνική - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. |
Τελευταία Ενημέρωση ( Πέμπτη, 07 Μάρτιος 2013 22:32 ) |